7 tips för ditt personliga brev

Uppdaterad: okt 27



Du har hittat den perfekta anställningen och det finns bara en uppgift kvar, att skriva det personliga brevet. Även om du känner till grunderna i hur man skriver ett personligt brev, är det inte helt enkelt och det kräver en hel del arbete att skriva ett personligt brev med kraftfullhet. Det personliga brevet är den viktigaste delen i en ansökan och är ett riktigt marknadsföringsverktyg och du har ett tillfälle att verkligen skapa ett första intryck. Det behöver vara välskrivet, visa dina kvalifikationer och inte innehålla större fel.


Ett välformat personligt brev där du marknadsför dina kvalifikationer och färdigheter på rätt sätt och kopplar samman dessa med positionen du ansöker till, kommer att imponera på arbetsgivare och övertyga dem att ringa upp dig för att boka en intervju.


Vi arbetar med en strategisk plan när vi skräddarsyr ditt CV och marknadsför dina kvalifikationer för att du ska maximera dina chanser till anställning. Vi har hjälpt hundratals kunder nå anställning, betydligt snabbare och enklare och vet hur man skapar vinnande CV.


» Läs mer om vår tjänst



1. Det handlar om företaget - ha rätt fokus

Beskriv vad du kan bidra med till företaget i ditt personliga brev, inte vad företaget kan bidra med till dig. Du behöver ha rätt fokus och visa upp dina kvalifikationer och på vilket sätt dessa kommer att vara en tillgång för företaget.


2. Var en copycat


Du har prestationer du vill visa upp för arbetsgivare men alla dessa kommer inte att vara relevanta för positionen du ansöker till. Vilka ska du behålla och skriva om i ditt personliga brev? Här är hemligheten:


När arbetsgivare skapar en arbetsbeskrivning för en tillgänglig position är detta i huvudsak en checklista för kvalifikationer hos en kandidat företaget söker efter. Notera vilka kvalifikationer du själv har demonstrerat i dina tidigare anställningar. Du vill inte kopiera arbetsbeskrivningen ord för ord, utan hitta ett par kvalifikationer och skriva om dessa exempel i ditt personliga brev.


3. Repetera inte ditt CV


Du bör inte repetera ditt CV i ditt personliga brev utan istället fokusera på ett par relevanta kompetenser och skriva om dessa i ditt personliga brev med ett separat stycke för varje. Strukturera varje stycke runt dessa kompetenser du har valt att utveckla och håll det relevant för positionen du tänker ansöka till. Med detta tipset, undviker du att repetera ditt CV och skapar istället ett personligt brev som kommer att fånga intresset hos arbetsgivare.


Du kan också inkludera siffror för att visa hur du kan skapa värde för företaget. Ökad försäljning? Ökad omsättning? Minskade kostnader med bibehållen kvalitet? Nämn dessa och berätta hur du skulle vilja skapa samma resultat för företaget du tänker ansöka till.


4. Visa inte vad du saknar

Be inte om ursäkt i ditt personliga brev. Självklart ska du inte nämna för arbetsgivare vad du saknar. Om du saknar en färdighet eller utbildning, nämn inte detta. Det kommer bara att markera vad du inte har, istället för vad du faktiskt har och kan bidra med till företaget. Beskriv istället varför du är den perfekta passformen för positionen du tänker ansöka till.

Har du en större klyfta i ditt CV mellan anställningar och har spenderat dessa år med personliga resor eller varit ledig, kan du förklara detta i ditt personliga brev, men endast om det är en större klyfta med mer än fem år mellan anställningar. Om du väljer att förklara varför det finns en klyfta mellan anställningar, håll det kort.


5. Vem skriver du ditt personliga brev till?


Det är viktigt att bli personlig. Var noga med att adressera ditt personliga brev till den ansvariga personen för själva rekryteringen. Oftast står detta namnet i ansökan. Om du inte vet vem personen är, kan du ringa till företaget för att fråga eller lämna det tomt och bara skriva "Hej," för att sedan starta ditt personliga brev i nästa stycke. Det ska finnas en hälsningsfras i början på ditt personliga brev och ett "tack för ditt övervägande, (namn)" i slutet på ditt personliga brev.


6. Kontaktuppgifter

Detta misstaget är vanligare än vad man tror. Vi har sett CV och personliga brev där det helt och hållet saknas kontaktuppgifter, eller att det bara finns kontaktuppgifter i antingen CV eller personligt brev. Vad händer ifall du bara har kontaktuppgifter i ditt CV och arbetsgivare tappar bort detta? Då finns det ingen chans att arbetsgivare ska kunna kontakta dig. Dina fullständiga kontaktuppgifter ska finnas med i både CV och personligt brev med följande: för och efternamn, adress, mobilnummer och email.


7. Var dig själv

Du vill skriva ett professionellt personligt brev - men med engagemang och personlighet. Vad känner du för positionen du tänker ansöka till? Är det inom en bransch du alltid har velat arbeta med? Varför? Skriv detta i ditt personliga brev. Det kan räcka med ett par meningar där du demonstrerar ditt engagemang och personlighet för att du ska stå ut bland mängden.


  • Prenumerera kostnadsfritt och få ett meddelande när en artikel är publicerad. Missa inte artiklar fyllda med tips och råd inför ditt arbetssökande. Ladda om vår hemsida och då dyker det upp en ruta där du kan välja att prenumerera.

  • Är du medlem i vår Facebook-grupp? Om inte, kan du välja att ansöka om medlemskap här. Vi har mer än 11.000 medlemmar, hundratals kundrecensioner och det är först i denna grupp där man får reda på rabattkampanjer och nyheter.

1404 visningar1 kommentar

VÅRA TJÄNSTER

SÖKA JOBB

BEMANNINGSFÖRETAG

Academic Work