• CV Experterna

Hur du får ditt CV att sticka ut

Updated: Jul 23

Att söka jobb kan vara en spännande men emellertid svår upplevelse. Ingen tycker om att bli nekad en tjänst, och ingenting är mer nedslående än att skicka iväg en hel del ansökningar, och inte få ett enda svar tillbaka. Du kanske har rätt arbetslivserfarenhet som en rekryterare söker efter, men kanske berättar du helt enkelt inte din historia rätt.


Ett CV är ett dokument som visar dina kvalifikationer för en tjänst. Det inkluderar din arbetslivserfarenhet, utbildning, prestationer och färdigheter. Ett CV är ett marknadsföringsverktyg, menat att visa vad du kan bidra till den verksamhet du tänker ansöka till. Att ha ett CV med en visuell layout är betydelsefullt för det första intrycket, men själva innehållet är det du behöver fokusera på, och det är här de flesta har bristande kunskap om hur man skriver ett framstående CV för att komma vidare i rekryteringsprocessen.



Det finns flera sätt att skilja ditt CV från resten. Vad en rekryterare söker efter beror på vilket typ av yrke du söker. Men i allmänhet söker rekryterare efter ett CV som sticker ut., där man marknadsför sina kvalifikationer. Innan du börjar skriva ditt CV, läs platsannonsen för att ta reda på vilka kvalifikationer verksamheten kräver för tjänsten. Dessutom behöver du känna till fakta om verksamheten för att visa att du är påläst, och därmed öka dina chanser till en anställning. Skriv därför en personlig koppling till verksamheten i ditt personliga brev.


Se till att inkludera arbetslivserfarenhet som visar upp dina kvalifikationer för den tjänst du tänker ansöka om. Det hela handlar om att skapa ett relevant innehåll. Rekryterare läser hundratals CV varje dag. Att inkludera en profilsammanfattning i ditt CV kan vara en bra idé för att skapa en snabb överblick över dina kvalifikationer, men även för att förklara dina karriärmål och berätta vilka färdigheter du har som kan bidra till verksamheten. Inkludera din kontaktinformation med namn, adress, nummer och e-postadress allra högst upp. Det ska vara enkelt för rekryterare att hitta din kontaktinformation för att boka in en arbetsintervju.


Precis som med din tidigare arbetslivserfarenhet, inkludera endast sådant som skulle kunna vara värdefullt för den tjänst du söker. Till exempel att lista din kompetens i ditt CV skulle vara hjälpsamt för att rekryterare omedelbart ska kunna få en helhetsbild om denna.

41 views0 comments

FÖLJ OSS

  • Facebook
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

PRENUMERERA

Tack för din prenumeration

KATEGORIER

# HASHTAGS