Referenser i ditt CV - vad är rätt och fel?

Uppdaterad: mar 23



En lista med referenser innehåller personer som en potentiell arbetsgivare kan kontakta för mer information om dig. Dessa personer ska kunna berätta om dina yrkeskvalifikationer. Arbetsgivare kanske endast kontaktar en person i din referenslista eller väljer att kontakta alla. Om det står i en platsannons att du ska ha med referenser i ditt CV, då behöver du lista dessa. Såhär listar du referenser i ditt CV:


Maria Johansson

VD Scarlett Company

Mobilnummer

E-postadress


Fråga alltid personen ifall denna vill vara en referenspunkt. Det är viktigt att du frågar först eftersom denna person behöver vara förberedd inför samtal. Självklart finns det även risker med att inkludera referenser ifall dessa personer inte erbjuder starka rekommendationer. Referenser du inte ska ha med i ditt CV är familjemedlemmar eller bekanta i din närmaste krets eftersom detta kommer att bli en varningsflagga för arbetsgivare och du kan verka oseriös. Om du listar dina referenser inför ett arbete du tänker ansöka till, förbered dina referenser om detta och berätta mer om den position du tänker ansöka till för att denna person ska kunna erbjuda bästa möjliga rekommendation.


Dina referenser ska kunna berätta om dina yrkeskvalifikationer. Välj bara personer du har en relation med vilket brukar vara arbetsledare, affärsbekanta, professorer eller kunder och leverantörer. Det måste vara professionella relationer och inte familjära sådana.




206 visningar

VÅRA TJÄNSTER

SÖKA JOBB

BEMANNINGSFÖRETAG

Academic Work