• CV Experterna

Tips för ditt personliga brev

Du har hittat den perfekta tjänsten för dig, och det finns bara en uppgift kvar och det är att skriva det personliga brevet. Även om du känner till grunderna i hur man skriver ett personligt brev, är det inte helt enkelt och det kräver en hel del arbete att skriva ett personligt brev med kraftfullhet. Det personliga brevet är den viktigaste delen i en ansökan och är ett riktigt marknadsföringsverktyg för dina kvalifikationer, och du vill skapa ett positivt första intryck.


Ett välformat personligt brev där du marknadsför dina kvalifikationer och färdigheter på rätt sätt och kopplar samman dessa med tjänsten du ansöker till, kommer att imponera på arbetsgivare och övertyga dem att ringa upp dig för att boka en jobbintervju.


Det handlar om företaget, ha därför rätt fokus. Beskriv vad du kan bidra med till företaget i ditt personliga brev, inte vad företaget kan bidra med till dig. Du behöver ha rätt fokus och visa upp dina kvalifikationer och på vilket sätt dessa kommer att vara en tillgång för företaget.


Anpassa ditt personliga brev.

Det är betydligt snabbare att skicka iväg ditt personliga brev för varje tjänst du ansöker till, utan att anpassa det efter tjänst. Men du behöver skapa en personlig koppling till det företag du ansöker till, för att anpassa ditt personliga brev efter varje tjänst.

Var en copycat.

Vilka kvalifikationer nämner platsannonsen? Notera vilka kvalifikationer du själv har demonstrerat i tidigare anställningar, och håll dessa relevant för den tjänst du ansöker till. Du vill inte kopiera arbetsbeskrivningen ord för ord, utan hitta ett par kvalifikationer och skriva exempel på dessa i ditt personliga brev.


Berätta inte om vad du saknar.

Om du uppfyller kraven för den tjänst du tänker ansöka till, men kanske saknar en viss färdighet eller en specifik utbildning, ska du inte nämna detta i ditt personliga brev. Du ska berätta om vad du faktiskt har, och inte vad du saknar. Beskriv dina kvalifikationer och varför du är rätt person för tjänsten.


Adressera rätt.

Det är viktigt att bli personlig. Var noga med att adressera ditt personliga brev till den ansvariga personen för själva rekryteringen. Oftast står detta namnet i platsannonsen under "kontaktperson". Om du inte vet vem personen är, kan du ringa till företaget för att fråga, eller lämna det tomt och bara skriva "hej," för att sedan starta ditt personliga brev i nästa stycke.


Kontaktuppgifter.

Detta misstaget är vanligare än vad man tror. Att man saknar kontaktinformation helt och hållet. Hur ska arbetsgivare kunna nå dig? Adress, telefonnummer och e-postadress ska finnas med.

660 views0 comments

Recent Posts

See All

FÖLJ OSS

  • Facebook
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

PRENUMERERA

Tack för din prenumeration

KATEGORIER

# HASHTAGS