Information

© 2018 - 2020. CV Experterna. 

Hur man följer upp efter en ansökan

Uppdaterad: mar 23

När man har skickat in en ansökan är man intresserad att veta var man står i rekryteringsprocessen. Det är viktigt att veta att en rekryteringsprocess kan ta tid och att man inte alltid får ett omedelbart svar tillbaka. Ibland får man inte ett svar överhuvudtaget. Vi kommer att släppa en uppföljningsguide inom en månad med manuskript för telefon och email där du följer upp med perfektion, varje gång. Prenumerera därför för att få ett email direkt när denna nyhet kommer!


» Vi har hjälpt hundratals kunder nå anställning, betydligt snabbare och enklare. Läs mer om vår tjänst där du får professionell hjälp med ditt CV.



Innan du följer upp


Kontrollera först all kommunikation du har haft med rekryterare ifall den innehåller information om när du kan förvänta dig ett svar tillbaka från verksamheten du har ansökt till. Om du redan har fått ett datum, vänta tills efter detta datum för att följa upp. Redan innan du skickar in en ansökan kan du planera en tid för att följa upp. Du kan inkludera i ditt personliga brev att du kommer att ringa till verksamheten om en vecka för att följa upp din ansökan. Men om platsannonsen tydligt beskriver att man inte ska följa upp sin ansökan, då är det bara att vänta.


Hur länge ska du vänta innan du följer upp


Om du inte har fått ett svar tillbaka från rekryterare inom ett par veckor, kan det vara dags att följa upp din ansökan. Om du följer upp alldeles för tidigt, kan det skapa irritation.


Var alltid professionell i din kommunikation. All kommunikation är ett försök att skapa ett positivt intryck. Beskriv ditt intresse för den position du har ansökt till och varför du är den rätta kandidaten. Detta kommer att hjälpa din ansökan att sticka ut ännu mer. Om verksamheten inte har fattat ett beslut, kan du ställa en fråga om när ett beslut kan komma att tas. Då vet du när du behöver följa upp din ansökan ytterligare en gång.




259 visningar